Koronawirus - ważne informacje!
Nauczanie zdalne - ważne informacje!
Czego masz prawo oczekiwać decydując się na rozmowę z pedagogiem szkolnym?
- Życzliwej uwagi, niezależnie od tego, z jaką sprawą zwrócisz się do pedagoga; zawsze zostaniesz bardzo uważnie wysłuchany!
- Otrzymasz informację na temat swojej sytuacji i propozycję porady oraz pomocy!
- Zgodnie z Kodeksem Etyczno-Zawodowym Pedagoga i Psychologa obowiązującą zasadą jest poufność i dyskrecja - z wyjątkiem sytuacji zagrożenia życia!
Drogi Uczniu, czekam na Ciebie, gdy:
- czujesz, że jesteś samotny i nikt Cię nie rozumie;
- masz problemy rodzinne;
- jesteś w trudnej sytuacji materialnej;
- masz problem i nie wiesz jak go rozwiązać;
- jesteś dyslektykiem;
- nie potrafisz porozumieć się z nauczycielem, kolegami;
- chciałbyś pomóc innym i nie wiesz, w jaki sposób to zrobić;
- masz ciekawe pomysły, którymi chcesz się podzielić;
- chcesz podzielić się swoją radością, sukcesem.
Przyjdź z każdą sprawą, z którą sam nie potrafisz sobie poradzić.
Drogi Rodzicu, zwróć się do pedagoga szkolnego, gdy:
- niepokoi Cię zachowanie Twojego dziecka;
- chcesz porozmawiać o dziecku i Twoich z nim relacjach;
- masz pytania dotyczące wyników w nauce i funkcjonowania Twojego dziecka w szkole;
- potrzebujesz wsparcia w procesie wychowania;
- masz pytania i nie wiesz do kogo się z nimi zwrócić;
- szukasz pomocy.
Pedagog szkolny
„Szkoła wolna od dyskryminacji”
Bezsilność i niezdolność do podejmowania decyzji mających zmienić sytuację życiową to przejawy wykluczenia społecznego. Uczeń zagrożony wykluczeniem w przyszłości może to być potencjalny dorosły bez wykształcenia, pozbawiony możliwości pracy i zarobku. Może stanie się on rodzicem, którego dziecko trafi do naszej szkoły. Szacuje się, że co piąte dziecko w Polsce jest zagrożone wykluczeniem społecznym. Zjawisko wykluczenia społecznego warunkuje wiele czynników i dotyczy różnych obszarów życia społecznego. Zagrożenie wykluczeniem pojawia się w sytuacji, gdy osoba nie może uczestniczyć lub zostaje pozbawiona możliwości aktywnego udziału w życiu społeczno-ekonomicznym, politycznym kulturalnym grupy. Badania wskazują, iż zjawisko wykluczenia społecznego dotyczy coraz większej liczby dzieci i młodzieży, które nie mają możliwości właściwego funkcjonowania i edukacji w grupach rówieśniczych, nie osiągają sukcesów adekwatnych do potencjału rozwojowego, co w dalszej perspektywie może prowadzić do deprywacji potrzeb i narastania problemów. Wykluczenie uniemożliwia pełne uczestnictwo w życiu społecznym z racji biedy, braku podstawowych kompetencji i niskich szans edukacyjnych lub w wyniku dyskryminacji.
Zachowania wskazujące na wykluczenie społeczne ucznia.
Sprawdź jak rozpoznać, że uczeń może być ofiarą wykluczenia społecznego.
Zachowania rówieśników wobec ucznia:
- manifestowanie obojętności lub niechęci do drugiej osoby,
- wyzwiska, wyśmiewanie, obrażanie,
- stosowanie przemocy,
- izolowanie z grupy rówieśniczej,
- odmawianie praw, niechęć do wspólnych działań w grupie rówieśniczej.
Zachowania ucznia:
- zmiany w zachowaniu, obniżenie nastroju, nieadekwatnie gwałtowne reakcje, spadek koncentracji uwagi, choroby,
- spadek osiągnięć szkolnych,
- unikanie kontaktów rówieśniczych lub nadmierna chęć upodobnienia się wybranej grupie,
- ucieczki z domu, z lekcji,
- eksperymentowanie z substancjami psychoaktywnymi.
Reasumując, wykluczeniem społecznym nie są jedynie zagrożeni uczniowie wagarujący, mający trudności w nauce i sprawiający trudności wychowawcze, ale również ci cisi, wycofani, prawie niezauważalni. Ich trudności z czasem stają się dla nich nie do pokonania i zostają się główną przyczyną unikania szkoły, wagarów, a w konsekwencji skutkują porzuceniem szkoły, co ma wpływ na dalszą sytuację życiową tych uczniów. Dlatego tak ważne jest by nie bagatelizować żadnego przypadku trudności ucznia w szkole i zapobiegać wykluczeniu i marginalizowaniu uczniów w różnych obszarach życia szkolnego.
Informacje zebrał i uporządkował dla Was pedagog szkolny.