ORGANIZACJA POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ


Obowiązującym uregulowaniem prawnym dotyczącym udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach jest rozporządzenie MEN z 30 kwietnia 2013 roku.

Istotą pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom ma być:

  • rozpoznawanie i zaspokajanie ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych;
  • rozpoznawanie ich indywidualnych możliwości psychofizycznych wynikających ze specjalnych potrzeb edukacyjnych.  

Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają uczniom nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści. Są to: pedagodzy, pedagodzy specjalni, logopedzi i terapeuci pedagogiczni.

Formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej:

  • Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze - organizuje się dla uczniów, którzy mają znaczne opóźnienia w uzyskaniu osiągnięć z zakresu określonych zajęć edukacyjnych, wynikających z podstawy programowej dla danego etapu edukacyjnego.
    Zajęcia prowadzą nauczyciele przedmiotowcy: B. Zielińska, J. Połujańska-Golanko, M. Zawadzka, H. Archacka, M. Konopka, M. Krom, S. Narewska, G. Wysocka, E. Jackiewicz, D. Szczech, A. Pawluk.
  • Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne - organizuje się dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się, czyli z dysleksją rozwojową: w formie dysleksji, dysortografii lub dysgrafii. Zajęcia są prowadzone przez terapeutów pedagogicznych.
    Zajęcia prowadzą: R. Murawska, J. Gacman, A. Pawluk, A. Chełstowska, D. Szczech, T. Chrostowska.
  • Zajęcia rewalidacyjne - rewalidacja to stawianie na mocne strony dziecka oraz szukanie tego, co w nim najlepsze. Celem oddziaływań rewalidacyjnych jest rozwój i aktywizowanie tych wszystkich właściwości intelektualnych i osobowościowych ucznia, które umożliwiają mu pełne uczestnictwo w życiu. Oznacza przywrócenie człowiekowi możliwie pełnej i samodzielnej sprawności funkcjonowania w środowisku. Rewalidacja jest procesem dydaktyczno – wychowawczo - terapeutycznym z zaplanowanymi celami dostosowanymi indywidualnie dla każdego ucznia ze względu na ogromną różnorodność zaburzeń.
    Zajęcia prowadzą: I. Dziczek , H. Kadelska.
  • Zajęcia logopedyczne - to kształtowanie prawidłowej mowy, likwidowanie błędów i korekcja wad, a także nauczanie mowy w przypadku jej braku. Dzieci na terapię logopedyczną zakwalifikowane zastają na podstawie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej oraz po przeprowadzeniu diagnozy. Ćwiczenia prowadzone są zgodnie z indywidualnym programem terapii i obejmują między innymi: usprawnianie oddechowe, artykulacyjne, głosowe, słuchowe, leksykalne.
    Zajęcia prowadzi: H. Kadelska.
  • Zajęcia korekcyjne wad postawy – polegają na korygowaniu istniejącej wady i doprowadzenie jej do stanu prawidłowego, bądź zatrzymanie i niedopuszczenie do jej pogłębiania. Gimnastyką objęci są uczniowie z odchyleniami w prawidłowej budowie i postawie ciała ze szkoły podstawowej. W ramach zajęć prowadzona jest gimnastyka korekcyjna w sali ze sprzętem specjalistycznym.
    Zajęcia prowadzą: M. Gentek, R. Jabłoński.